woda przeznaczona do spożycia przez ludzi
dnia 29 marca 2007r.
w sprawie jakości wody
przeznaczonej do spożycia przez
ludzi
weszło w życie
6. kwietnia 2007r.
w następstwie opublikowania w tym
dniu
w Dzienniku Ustaw Nr 61 poz. 417
interpretacja lekarska niedotrzymywania wymagań jakości wody
ogólna tutaj
szczegółowa tutaj
odsetki ludności zaopatrywanej w wodę nie
odpowiadającą wymaganiom
według ostatnich dostępnych ocen
tutaj
Poniższy tekst jednolity obowiązuje od 30 maja 2010r.
Dodano kolumnę Interpretacja: Zatrucie ostre i przewlekłe Rakotwórczość Inne dane |
Na
podstawie art. 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r.
Nr 123, poz. 858) zarządza się, co następuje:
1. Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
zwanej dalej „wodą”, w tym wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne,
organoleptyczne;
2) sposób oceny przydatności wody;
3) minimalną częstotliwość badań wody i miejsca pobierania próbek wody do badań;
4) zakres badania wody;
5) program monitoringu jakości wody;
6) sposób nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody;
7) sposób nadzoru nad laboratoriami wykonującymi badania jakości wody;
8) sposób informowania konsumentów o jakości wody;
9) sposób postępowania przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w przypadku, gdy woda nie spełnia wymagań jakościowych.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych
spełniających wymagania określone w przepisach o bezpieczeństwie
żywności i żywienia;
2) wód leczniczych, dla których warunki i wymagania sanitarne określają przepisy wydane na podstawie:
a)
art. 5 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. — Prawo geologiczne i
górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.),
b) art.
36 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym,
uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach
uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399, z 2007 r. Nr 133, poz. 921
oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504);
3) wody przeznaczonej do takich
celów, w stosunku do których właściwy państwowy inspektor sanitarny
stwierdzi, że jej jakość nie ma wpływu na zdrowie konsumentów;
4)
wody pochodzącej z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących mniej niż 50
osób lub dostarczających mniej niż średnio 10 m3 wody na dobę, z
zastrzeżeniem ust. 3 i § 20 ust. 3—6.
3.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do wody pochodzącej z
indywidualnych ujęć wody zaopatrujących mniej niż 50 osób lub
dostarczających mniej niż średnio 10 m3 wody na dobę, jeżeli woda
dostarczana jest jako część działalności handlowej lub publicznej.
1. Woda jest bezpieczna dla zdrowia ludzkiego, jeżeli jest wolna od
mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej
potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wszelkich substancji w
stężeniach stanowiących potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego
oraz nie ma agresywnych właściwości korozyjnych i spełnia:
1) podstawowe wymagania mikrobiologiczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) podstawowe wymagania chemiczne określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Dodatkowe wymagania mikrobiologiczne, organoleptyczne, fizykochemiczne
oraz radiologiczne>, jakim powinna odpowiadać woda, określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Dodatkowe wymagania chemiczne, jakim powinna odpowiadać woda, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
1. Wymagania, o których mowa w § 2, dotyczą wody:
1) pobieranej z urządzeń i instalacji wodociągowych;
2)
pobieranej z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących co najmniej 50
osób lub dostarczających co najmniej średnio 10 m3 wody na dobę;
3)
pobieranej z indywidualnych ujęć wody, bez względu na ilość
dostarczanej wody, jeżeli woda ta służy do działalności handlowej lub
publicznej;
4) pobieranej z cystern lub zbiorników;
5) pobieranej ze zbiorników magazynujących wodę w środkach transportu lądowego, powietrznego lub wodnego;
6) wprowadzanej do jednostkowych opakowań.
2.
Woda, o której mowa w ust. 1, poddawana procesom uzdatniania powinna
odpowiadać wymaganiom określonym w załącznikach nr 1—3 do
rozporządzenia oraz spełniać parametry określone w Ip. 2, 4 i 5 w
załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Punktem, w którym woda musi spełniać wymagania, o których mowa w § 2, są w przypadku wody:
1)
pobieranej z urządzeń i instalacji wodociągowych — punkt czerpalny w
terenie lub w zabudowaniach i obiektach z zaworów używanych zwykle do
pobierania wody;
2) dostarczanej z cysterny — punkt, w którym wypływa ona z cysterny;
3)
wprowadzanej do jednostkowych opakowań — punkt czerpalny wody, w którym
woda pobierana jest do napełnienia butelek lub pojemników;
4)
wykorzystywanej w zakładzie produkcji lub obrotu żywnością — punkt
czerpalny wody wykorzystywanej w produkcji lub obrocie żywnością.
Ocena
przydatności wody przeprowadzana przez przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjne w ramach kontroli wewnętrznej, o której mowa
w art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, obejmuje:
1) prowadzenie badań jakości wody:
a)
w zakresie dotyczącym co najmniej parametrów objętych monitoringiem
kontrolnym określonych w załączniku nr 5 do rozporządzenia oraz wymagań
i parametrów objętych monitoringiem przeglądowym, o których mowa w § 12
ust. 3,
b) z częstotliwością nie mniejszą niż określona w załączniku
nr 6 do rozporządzenia, gdy nie wystąpią okoliczności mogące spowodować
zmianę jakości wody oraz
c) każdorazowo po wystąpieniu okoliczności mogących spowodować zmianę jakości wody, szczególnie jej pogorszenie;
2)
niezwłoczne informowanie właściwego państwowego powiatowego lub
państwowego granicznego inspektora sanitarnego o pogorszeniu jakości
wody do tego stopnia, że woda nie odpowiada wymaganiom określonym w
załącznikach nr 1—4 do rozporządzenia;
3) ustalanie harmonogramu
pobierania próbek wody do badań, w ramach częstotliwości, o której mowa
w pkt 1 lit. b, w uzgodnieniu z właściwym państwowym powiatowym lub
państwowym granicznym inspektorem sanitarnym, tak aby terminy badania
przeprowadzonego przez Państwową Inspekcję Sanitarną i przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne były równomiernie rozłożone w czasie;
4) wykonanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne stałych punktów czerpalnych służących do pobierania próbek wody;
5)
pobieranie próbek wody, w szczególności w ujęciu wody, w miejscach
pozwalających na ocenę skuteczności procesu uzdatniania oraz w miejscu
wprowadzania wody do sieci wodociągowej, w uzgodnieniu z właściwym
państwowym powiatowym lub państwowym granicznym inspektorem sanitarnym;
6) stosownie do okoliczności wymienionych w pkt 1 lit. c:
a) wyznaczanie miejsca, częstotliwości i zakresu badania wody w celu określenia spełnienia wymagań rozporządzenia,
b)
zaplanowanie przedsięwzięć naprawczych i ustalenie harmonogramu ich
realizacji oraz niezwłoczne poinformowanie właściwego państwowego
powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego oraz
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o podjętych i zaplanowanych
działaniach;
7) przechowywanie wyników badań przez okres co najmniej
5 lat i przekazywanie ich na wniosek właściwego państwowego powiatowego
lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
Badania jakości wody wykonują laboratoria, o których mowa w art. 12
ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
1.
Zatwierdzenie, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca
2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu
ścieków, jest dokonywane każdego roku przez właściwego państwowego
powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego, na
podstawie:
1) zaświadczenia potwierdzającego przeszkolenie przez
organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej osób pobierających próbki wody
do badań albo certyfikatu laboratorium w zakresie pobierania próbek
wody;
2) wykazu badań prowadzonych przez laboratorium oraz charakterystyki metod badawczych;
3) dokumentów potwierdzających udział laboratorium w badaniach biegłości;
4) zestawienia wyników i oceny badań biegłości.
2.
Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny może dokonać kontroli laboratorium przed zatwierdzeniem.
1.
Ustalenie zakresu prowadzenia badań wody przez właściwego państwowego
powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego wymaga
uwzględnienia następujących czynników, określonych dla obszaru
zaopatrzenia w wodę:
1) jakości i rodzaju ujmowanej wody;
2) zastosowanych metod uzdatniania;
3) długości sieci wodociągowej;
4) materiałów użytych do budowy sieci wodociągowej;
5) wieku wodociągu;
6) zanieczyszczeń występujących w środowisku;
7) sytuacji epidemicznej, w szczególności w zakresie chorób wodozależnych;
8) aktualnych potrzeb i celów badań.
2. Z przeprowadzonego badania wody laboratoria, o których mowa w § 5, sporządzają sprawozdanie.
1. Miejsca pobierania próbek wody, równomiernie rozmieszczone na całym obszarze zaopatrzenia w wodę, są zlokalizowane w:
1) ujęciach wody;
2) miejscach, w których woda jest wprowadzana do sieci;
3) sieci wodociągowej;
4)
punktach czerpalnych, znajdujących się w urządzeniach i instalacjach
wodociągowych, zainstalowanych na stałe, używanych do pobierania wody
przez odbiorcę usług;
5) pompach lub innych używanych punktach czerpalnych, jeżeli woda dostarczana jest z indywidualnych ujęć wody.
2. Miejsca pobierania próbek ciepłej wody w celu wykrywania bakterii Legionella sp. są zlokalizowane w:
1) wypływie ze zbiornika ciepłej wody lub najbliższym punkcie czerpalnym;
2) punkcie czerpalnym najdalej położonym od zbiornika ciepłej wody;
3) miejscu powrotu wody do podgrzewacza;
4) wybranych punktach pośrednich, których liczba zależy od wielkości systemu.
1.
Minimalną częstotliwość pobierania próbek ciepłej wody oraz procedury
postępowania w zależności od wyników badania bakteriologicznego określa
załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Minimalną częstotliwość
pobierania próbek wody wprowadzanej do jednostkowych opakowań określa
załącznik nr 8 do rozporządzenia.
Właściwy
państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny może
zwiększyć częstotliwość badań określonych w § 9, w zależności od
występowania czynników, o których mowa w § 7 ust. 1.
Częstotliwość
badań wody z cystern oraz zbiorników w środkach transportu lądowego,
powietrznego lub wodnego określa właściwy państwowy powiatowy lub
państwowy graniczny inspektor sanitarny.
1. Monitoring jakości wody realizowany w miejscach, o których mowa w §
8 ust. 1, obejmuje monitoring kontrolny i monitoring przeglądowy.
2.
Monitoring kontrolny służy sprawowaniu bieżącego nadzoru sanitarnego
nad jakością wody przez regularne badanie wody i przekazywanie
informacji o jej jakości.
3. Monitoring przeglądowy stanowi
rozszerzenie monitoringu kontrolnego i służy dostarczeniu informacji
niezbędnych do oceny, czy są przestrzegane wymagania określone w
załącznikach nr 1—3 do rozporządzenia oraz spełnione parametry
określone w Ip. 2, 4 i 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4. Koordynatorem monitoringu jakości wody jest Główny Inspektor Sanitarny.
5. Badania w ramach monitoringu jakości wody w zakresie parametrów chemicznych należy prowadzić metodami zgodnymi z charakterystyką metod badań określoną w załączniku nr 9 do rozporządzenia w części A.
6.
Badania w ramach monitoringu jakości wody w zakresie parametrów
mikrobiologicznych należy prowadzić metodami określonymi w załączniku
nr 9 do rozporządzenia w części B.
7. W ramach monitoringu jakości wody właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny:
1) pobiera próbki wody do badań;
2) wykonuje badania wody;
3) prowadzi wykaz:
a) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
b) urządzeń wodociągowych,
c) miejsc pobierania próbek wody objętych monitoringiem jakości wody;
4)
pozyskuje od przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych wyniki badań
jakości wody przeprowadzonych w ramach kontroli wewnętrznej;
5)
gromadzi, weryfikuje, analizuje i ocenia dane uzyskane w wyniku
prowadzonego monitoringu jakości wody, zwane dalej „danymi
monitoringowymi”;
6) przekazuje dane monitoringowe do właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;
7) informuje właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o jakości wody na nadzorowanym terenie.
8. W ramach monitoringu jakości wody właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny:
1) koordynuje wykonywanie badań wody i ustala ich harmonogram;
2) wykonuje ustalone w harmonogramie badania monitoringowe jakości wody;
3) gromadzi, analizuje i ocenia uzyskane dane monitoringowe;
4) przekazuje dane monitoringowe do Głównego Inspektora Sanitarnego.
1. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny, w ramach monitoringu przeglądowego, może zmniejszyć
częstotliwość badań wody określonej w § 4 pkt 1 lit. b, jednak nie
więcej niż o 50 %.
2. Zmniejszenie częstotliwości badań, o którym mowa w ust. 1, następuje przy uwzględnieniu następujących czynników:
1) liczby odbiorców usług;
2) rodzaju i jakości ujmowanej wody;
3) sezonowego wykorzystania wody;
4) rodzaju użytkowania wody;
5) zanieczyszczenia środowiska.
1.
Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny na podstawie sprawozdania, o którym mowa w § 7 ust. 2,
stwierdza:
1) przydatność wody do spożycia, w przypadku gdy woda
spełnia wymagania określone w załącznikach nr 1—3 do rozporządzenia
oraz parametry określone w Ip. 2, 4 i 5 w załączniku nr 4 do
rozporządzenia;
2) przydatność wody do spożycia, na warunkach
przyznanego odstępstwa, w odniesieniu do przypadków określonych w § 21
ust. 1, § 24 ust. 2 i § 28 ust. 1;
3) warunkową przydatność wody do
spożycia, w przypadku przekroczenia wymagań określonych w załącznikach
nr 3 i 4 do rozporządzenia, po rozważeniu stopnia zagrożenia dla
zdrowia;
4) brak przydatności wody do spożycia.
2. W
przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, właściwy państwowy
powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny wskazuje zakres i
termin realizacji działań naprawczych podejmowanych przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
3. W przypadku, o
którym mowa w ust. 1 pkt 3, określa się dopuszczalne wartości
parametrów, na jakie pozwala stwierdzona warunkowa przydatność.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, właściwy państwowy powiatowy
lub państwowy graniczny inspektor sanitarny nakazuje unieruchomienie
wodociągu lub innego urządzenia zaopatrującego ludność w wodę oraz
podjęcie działań naprawczych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne wraz z określeniem terminu ich realizacji.
5.
Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny informuje właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o
podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
Jeżeli
przekroczenie dopuszczalnej wartości parametru określonego w
załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia nie stwarza zagrożenia dla
zdrowia i jest możliwe do usunięcia w ciągu trzydziestu dni, właściwy
państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny
stwierdza przydatność wody do spożycia na warunkach przyznanego
odstępstwa, z wyłączeniem sytuacji, gdy przekroczenie wartości
dopuszczalnych dla danego parametru utrzymuje się łącznie przez okres
dłuższy niż trzydzieści dni w ciągu poprzedzających dwunastu miesięcy.
1.
Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny na podstawie sprawozdań, o których mowa w § 7 ust. 2, wydaje
okresowe oceny jakości wody.
2. Oceny, o których mowa w ust. 1,
zawierają informacje dotyczące spełnienia na nadzorowanym terenie
wymagań określonych w załącznikach nr 1—4 do rozporządzenia w okresie,
dla którego opracowywana jest ocena.
3. Oceny, o których mowa w
ust. 1, służą do przekazania właściwemu wójtowi (burmistrzowi,
prezydentowi miasta) informacji koniecznych do podjęcia działań
mających na celu zaopatrzenie konsumentów w wodę o właściwej jakości.
4. Oceny, o których mowa w ust. 1, są wydawane:
1)
nie rzadziej niż raz na rok — gdy jakość wody pochodzącej z urządzenia
wodociągowego lub z indywidualnego ujęcia wody badana jest z
częstotliwością co najwyżej jeden raz na miesiąc, a uzyskane wyniki
badań odpowiadają wymaganiom określonym w załącznikach nr 1—4 do
rozporządzenia;
2) nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy — gdy
jakość wody pochodzącej z urządzenia wodociągowego lub indywidualnego
ujęcia wody jest badana wielokrotnie w ciągu miesiąca, a uzyskane
wyniki badań odpowiadają wymaganiom określonym w załącznikach nr 1—4 do
rozporządzenia;
3) w zależności od przyznanego odstępstwa albo
stwierdzonej warunkowej przydatności wody do spożycia — gdy jakość wody
pochodzącej z urządzenia wodociągowego lub indywidualnego ujęcia wody
nie odpowiada wymaganiom określonym w załącznikach nr 1—4 do
rozporządzenia.
1.
Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na podstawie oceny, o której
mowa w § 16 ust. 1, dokonują ocen obszarowych jakości wody oraz
szacowania ryzyka zdrowotnego konsumentów.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) wykaz producentów wody zaopatrujących ludność;
2) informacje:
a) o wielkości produkcji wody dostarczanej od poszczególnych producentów,
b) o liczbie ludności zaopatrywanej w wodę,
c) o jakości wody,
d) o przekroczeniach wartości dopuszczalnych parametrów jakości wody,
e) o prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
f) o działaniach naprawczych prowadzonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
3. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy:
1) obszaru zaopatrzenia ludności w wodę;
2) gminy;
3) powiatu;
4) województwa;
5) kraju.
4. Ocenę, o której mowa w ust. 1, wydaje nie rzadziej niż raz na rok, odpowiednio:
1) właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów określonych w ust. 3 pkt 1–3
2) właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny dla obszaru określonego w ust. 3 pkt 4;
3) Główny Inspektor Sanitarny dla obszaru określonego w ust. 3 pkt 5.
5. Oceny, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3, są przekazywane do wiadomości właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
6. Oceny, o których mowa w ust. 3 pkt 4, są przekazywane do wiadomości właściwego marszałka województwa.
1.
Zastosowanie materiału lub wyrobu używanego do uzdatniania i
dystrybucji wody wymaga uzyskania oceny higienicznej właściwego
państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora
sanitarnego.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, jest wydawana na podstawie dokumentacji projektowej.
3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2, zawiera:
1)
nazwę i adres obiektu lub elementu obiektu, gdzie zostanie zastosowany
oceniany materiał lub wyrób używany do uzdatniania i dystrybucji wody;
2)
rodzaje zastosowanych wyrobów, materiałów, preparatów z aktualnymi
atestami higienicznymi jednostki uprawnionej do wydawania takich
atestów;
3) określenie miejsca i przeznaczenia zastosowania
materiałów, wyrobów, preparatów używanych w procesie uzdatniania i
dystrybucji wody;
4) w przypadku produktów biobójczych także
dokument dopuszczający ten produkt biobójczy do obrotu z określonym
zakresem jego stosowania.
4. Ocena, o której mowa w ust. 1,
powinna być poparta wynikiem badania wody przeprowadzonym przez
właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego
inspektora sanitarnego pozwalającym na stwierdzenie spełniania wymagań
określonych w załącznikach nr 1—4 do rozporządzenia.
5. Właściwy
państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny
prowadzi wykaz wydanych ocen o materiałach i wyrobach stosowanych do
uzdatniania i dystrybucji wody.
6. Właściwy państwowy powiatowy
lub państwowy graniczny inspektor sanitarny prowadzi wykaz parametrów,
które wymagają monitorowania w wodzie dostarczanej odbiorcom usług z
uwagi na zastosowane materiały lub wyroby do uzdatniania i dystrybucji
wody.
1. Wprowadzenie nowych technologii uzdatniania wody wymaga zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2. Do oceny nowej technologii uzdatniania wody stosuje się przepisy § 18 ust. 2—4.
3. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny prowadzi wykaz zgód, o których mowa w ust. 1.
4.
Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny prowadzi wykaz
parametrów, które wymagają monitorowania w wodzie dostarczanej
odbiorcom usług z uwagi na stosowane nowe technologie uzdatniania i
dystrybucji wody.
1. Konsumenci uzyskują informacje o jakości wody zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) dane o przekroczeniach dopuszczalnych wartości parametrów jakości wody oraz związanych z nimi zagrożeniach zdrowotnych;
2) dane o pogorszeniu jakości wody pod względem organoleptycznym;
3) informacje o możliwości poprawy jakości wody przy użyciu środków dostępnych dla konsumentów;
4)
informacje o planowanych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne przedsięwzięciach naprawczych i
harmonogramach ich realizacji;
5) zalecenia mające na celu minimalizację zagrożenia dla zdrowia ludzkiego.
3.
W przypadku gdy woda pochodzi z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących
mniej niż 50 osób lub dostarczających mniej niż średnio 10 m3 wody na
dobę i nie jest dostarczana jako część działalności handlowej lub
publicznej, na właścicielu lub zarządcy ujęcia wody spoczywa obowiązek
udzielenia konsumentom informacji o braku spełniania wymagań
określonych w § 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3,
właściciel lub zarządca występuje do właściwego państwowego inspektora
sanitarnego o dokonanie oceny potencjalnych zagrożeń zdrowotnych
wynikających z braku spełniania wymagań określonych w § 2.
5.
W przypadku stwierdzenia w ocenie, o której mowa w ust. 4,
potencjalnych zagrożeń zdrowotnych wynikających z braku spełniania
wymagań określonych w § 2, państwowy inspektor sanitarny wskazuje
możliwe czynności, które mogą zostać podjęte w celu ochrony zdrowia
ludzkiego.
6. Właściciel lub zarządca, o którym mowa w ust. 3,
informuje konsumentów o wszelkich czynnościach, które mogą zostać
podjęte w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed szkodliwymi skutkami
wynikającymi z jakiegokolwiek zanieczyszczenia. W przypadku
potencjalnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego wynikającego z jakości
wody, niezwłocznie udziela porad dotyczących przeciwdziałania temu
zagrożeniu.
1.
W przypadku gdy woda nie spełnia wymagań określonych w załączniku nr 2
do rozporządzenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne występuje
do właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego
inspektora sanitarnego o zgodę na odstępstwo.
2. Udzielenie
zgody, o której mowa w ust. 1, jest dopuszczalne, jeżeli nie będzie
stanowić potencjalnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, a zaopatrzenie
w wodę o właściwej jakości nie będzie mogło być zrealizowane
niezwłocznie za pomocą żadnych innych środków.
3. Wniosek o zgodę na odstępstwo powinien zawierać następujące dane:
1)
wskazanie przyczyn występowania w wodzie przekroczeń dopuszczalnych
parametrów, a także podejmowane przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne działania w celu uzyskania poprawy jakości
wody;
2) wykaz parametrów z przekroczeniami dopuszczalnych wartości;
3) wyniki kontroli jakości wody w zakresie parametrów, o których mowa w pkt 2, z ostatnich trzech lat;
4) propozycje maksymalnych dopuszczalnych wartości parametrów, o których mowa w pkt 2;
5) proponowany maksymalny okres odstępstwa;
6) określenie obszaru zaopatrzenia w wodę, którego dotyczy odstępstwo;
7) określenie dobowej produkcji wody;
8) określenie liczby ludności zaopatrywanej w wodę;
9) określenie wpływu na przedsiębiorstwa produkcji żywności;
10)
propozycje zwiększenia częstotliwości badań w ramach kontroli
wewnętrznej w odniesieniu do parametrów, o których mowa w pkt 2;
11) harmonogram działań naprawczych, ocenę kosztów oraz źródła finansowania działań naprawczych;
12) harmonogram działań sprawdzających efektywność procesów naprawczych.
4. Zgoda na odstępstwo przyznawana jest na możliwie najkrótszy okres, nie dłużej jednak niż na trzy lata.
1.
Pierwszą zgodę na odstępstwo od dopuszczalnych parametrów przyznaje
właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny, informując o tym w terminie czternastu dni właściwego
państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2. W przypadku
produkcji wody w ilości powyżej 1 000 m3/dobę lub przeznaczonej dla
więcej niż 5 000 osób, właściwy państwowy wojewódzki inspektor
sanitarny informuje o tym w terminie czternastu dni Głównego Inspektora
Sanitarnego.
Główny Inspektor Sanitarny powiadamia Komisję Europejską o każdorazowym
udzieleniu zgody na odstępstwo dotyczące produkcji wody w ilości
powyżej 1 000 m3/dobę lub przeznaczonych dla więcej niż 5 000 osób oraz
przekazuje dane, o których mowa w § 21 ust. 3, w terminie dwóch
miesięcy od dnia przyznania odstępstwa.
1.
Podmiot, o którym mowa w § 21 ust. 1, przekazuje właściwemu państwowemu
powiatowemu lub państwowemu granicznemu inspektorowi sanitarnemu w
okresie do sześciu miesięcy przed upływem terminu przyznanego
odstępstwa, proporcjonalnie do okresu przyznanego odstępstwa,
szczegółowe sprawozdanie z efektywności przeprowadzonych działań
naprawczych.
2. W sytuacji braku efektywności przeprowadzonych
działań naprawczych, o których mowa w ust. 1, podmiot, o którym mowa w
§ 21 ust. 1, składa ponadto wniosek o drugą zgodę na odstępstwo, które
nie może trwać dłużej niż kolejne trzy lata. Wniosek ten zawiera dane
wymienione w § 21 ust. 3.
1.
Wniosek o zgodę na odstępstwo wraz ze szczegółowym sprawozdaniem
właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny przekazuje niezwłocznie właściwemu państwowemu wojewódzkiemu
inspektorowi sanitarnemu.
2. Drugą zgodę na odstępstwo przyznaje właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.
3.
Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny powiadamia Głównego
Inspektora Sanitarnego, w terminie 14 dni, o udzieleniu zgody na drugie
odstępstwo.
4. Główny Inspektor Sanitarny powiadamia Komisję
Europejską w terminie miesiąca o udzieleniu drugiej zgody na odstępstwo
oraz przekazuje dane, o których mowa w § 21 ust. 3, wskazując powody
udzielenia tego odstępstwa.
Podmiot, o którym mowa w § 21 ust. 1, przekazuje właściwemu państwowemu
wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu szczegółowe sprawozdanie z
efektywności przeprowadzonych działań naprawczych w okresie do sześciu
miesięcy przed upływem drugiego okresu odstępstwa, proporcjonalnie do
okresu przyznanego odstępstwa.
W
przypadku braku możliwości przeprowadzenia działań naprawczych w ciągu
sześciu lat właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny
inspektor sanitarny zawiadamia o tym właściwego wójta (burmistrza,
prezydenta miasta).
1.
Jeżeli z powodu szczególnych okoliczności nie było możliwe pełne
wprowadzenie zamierzonych działań naprawczych w odniesieniu do wymagań
określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, podmiot, o którym mowa
w § 21 ust. 1, składa wniosek do właściwego państwowego wojewódzkiego
inspektora sanitarnego o udzielenie trzeciej zgody na odstępstwo.
Wniosek ten zawiera dane wymienione w § 21 ust. 3.
2. Właściwy
państwowy wojewódzki inspektor sanitarny przekazuje Głównemu
Inspektorowi Sanitarnemu wniosek wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w
§ 26.
3. Główny Inspektor Sanitarny przekazuje Komisji Europejskiej do zaopiniowania dokumentację, o której mowa w ust. 2.
4.
Po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, Główny Inspektor
Sanitarny może udzielić trzeciej zgody na odstępstwo, które nie może
trwać dłużej niż kolejne trzy lata.
1. W przypadku gdy właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny
inspektor sanitarny uzna, że przekroczenie parametru nie stwarza
zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz jeżeli działania naprawcze
podjęte przez podmiot, o którym mowa w § 21 ust. 1, są wystarczające do
tego, żeby rozwiązać problem w ciągu trzydziestu dni, wniosek o
udzielenie odstępstwa nie musi zawierać wszystkich danych wymienionych
w § 21 ust. 3. W takiej sytuacji podmiot, o którym mowa w § 21 ust. 1,
przedstawi właściwemu państwowemu powiatowemu lub państwowemu
granicznemu inspektorowi sanitarnemu maksymalną dopuszczalną wartość
parametru, w odniesieniu do którego udzielane jest odstępstwo, oraz
termin niezbędny do przeprowadzenia działań naprawczych.
2.
Jeżeli przekroczenie wartości dopuszczalnych dla danego parametru
utrzymuje się łącznie przez okres dłuższy niż trzydzieści dni w ciągu
poprzedzających dwunastu miesięcy, nie stosuje się trybu postępowania
wskazanego w ust. 1.
Właściwy
państwowy powiatowy, państwowy graniczny lub państwowy wojewódzki
inspektor sanitarny niezwłocznie po udzieleniu zgody na odstępstwo
informuje o udzielonej zgodzie właściwego wójta (burmistrza, prezydenta
miasta), w szczególności o rodzaju i warunkach przyznanego odstępstwa,
a także zapewnia doradztwo konsumentom, dla których odstępstwo może
stanowić szczególne ryzyko.
1.
Właściwy państwowy powiatowy, państwowy graniczny oraz państwowy
wojewódzki inspektor sanitarny prowadzą wykaz udzielonych zgód na
odstępstwo.
2. Właściwy państwowy powiatowy oraz państwowy
graniczny inspektor sanitarny raz w miesiącu przekazują informacje o
zgodach na odstępstwo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi
sanitarnemu.
3. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor
sanitarny przekazuje wykaz udzielonych zgód na odstępstwo w ciągu roku
Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu do końca stycznia roku następnego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia 3) , z wyjątkiem:
1) przepisów § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2, § 18 ust. 6 oraz § 19 ust. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.;
2) przepisów § 6 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz § 13, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Minister Zdrowia: Z. Religa
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji
rządowej — zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr131, poz. 924).
2)
Przepisy rozporządzenia dokonują wdrożenia przepisów dyrektywy 98/83/EC
z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 330 z 05.12.1998, str. 32; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 90).
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra
Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących
jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz.
1718), które utraciło moc z dniem 18 sierpnia 2006 r. na podstawie art.
5 ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. Nr 85, poz. 729).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r. (z
uwzględnieniem zmian wprowadzonych Rozporządzeniem Ministra
Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w
sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi Dz. U. z
2010 nr 72 poz. 466)
Załącznik nr 1
PODSTAWOWE WYMAGANIA MIKROBIOLOGICZNE
A. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda
Lp. | Parametr | Najwyższa dopuszczalna wartość | |
liczba mikroorganizmów [jtk] | objętość próbki [ml] | ||
1 | Escherichia coli | 0 | 100 |
2 | Enterokoki | 0 | 100 |
Lp. | Parametr | Najwyższa dopuszczalna wartość | |
liczba mikroorganizmów [jtk] | objętość próbki [ml] | ||
1 | Escherichia coli | 0 | 250 |
2 | Enterokoki | 0 | 250 |
3 | Pseudomonas aeruginosa | 0 | 250 |
4 | Ogólna liczba mikroorganizmów w 36±2°C po48h | 20 | 1 |
5 | Ogólna liczba mikroorganizmów w 22±2°C po72h | 100 | 1 |
C. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda w cysternach, zbiornikach magazynujących wodę wśrodkach transportu lądowego, powietrznego lub wodnego
Lp. | Parametr | Najwyższa dopuszczalna wartość parametru w próbce wody pobranej | |
liczba mikroorganizmów [jtk] | objętość próbki [ml] | ||
1 | Escherichia coli | 0 | 100 |
2 | Enterokoki | 0 | 100 |
3 | Pseudomonas aeruginosa | 0 | 100 |
4 | Ogólna liczba mikroorganizmów w 36±2°C po48h | 100 | 1 |
D. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać ciepła woda
Lp. | Parametr | Liczba mikroorganizmów [jtk] | Objętość próbki [ml] |
1 | Legionella sp. 1) | <100 | 100 |
Lp. | Parametry | Najwyższe dopuszczalne stężenie | Jednostka | Zatrucie ostre i przewlekłe Rakotwórczość Inne dane |
1 | Akryloamid | 0,101) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
2 | Antymon | 5 | μg/l | |
3 | Arsen | 10 | μg/l | |
4 | Azotany | 502) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
5 | Azotyny | 0,50 2) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
6 | Benzen | 1,0 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
7 | Benzo(a)piren | 0,010 | μg/l | |
8 | Bor | 1,0 | μg/l | |
9 | Bromiany | 103) | μg/l | |
10 | Chlorek winylu | 0,50 1) 4) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
11 | Chrom | 50 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
12 | Cyjanki | 50 | μg/l | |
13 | 1,2-dichloroetan | 3,0 | μg/l | |
14 | Epichlorohydryna | 0,101) | μg/l | |
15 | Fluorki | 1,5 | μg/l | |
16 | Kadm | 5 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
17 | Miedź | 2,05) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
18 | Nikiel | 20 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
19 | Ołów | 256) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
20 | Ołów | 107) | μg/l | WODA A ZDROWIE |
21 | Pestycydy | 0,108) | μg/l | |
22 | Σ pestycydów8) | 0,509) | μg/l | |
23 | Rtęć | 1 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
24 | Selen | 10 | μg/l | |
25 | Σ trichloroetenu i tetrachloroetenu | 10 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
26 | Σ Wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych | 0,1010) | μg/l | |
27 | Σ THM | 1003) 11) | μg/l |
A. Wymagania mikrobiologiczne
Lp. | Parametr | Najwyższa dopuszczalna wartość parametru w próbce wody | |
liczba mikroorganizmów Litki | objętość próbki [ml] | ||
1 | Bakterie grupy coli1) | 0 | 100 |
2 | (uchylony) | ||
3 | Ogólna liczba mikroorganizmów w 22±2°C po 72 h | bez nieprawidłowych zmian | 1 |
4 | Clostridium perfringens (łącznie ze sporami)2) | 0 | 100 |
Lp. | Parametr | Dopuszczalne zakresy wartości 3) | Jednostka | Zatrucie ostre i przewlekłe Rakotwórczość Inne dane |
1 | Amonowy jon | 0,50 | mg/l | |
2 | Barwa 4) | |||
3 | Chlorki | 2505) | mg/l | |
4 | Glin | 200 | μg/l | |
5 | Mangan | 50 | μg/l | WODA A ZDROWIE |
6 | Mętność 4) | 1 | NTU | WODA A ZDROWIE |
7 | Ogólny węgiel organiczny (OWO) | bez nieprawidłowych zmian 6) | ||
8 | Stężenie jonów wodoru (pH) | 6,5-9,55) | ||
9 | Przewodność7) | 2500 5) | μS/cm | |
10 | Siarczany | 250 5) | mg/l | WODA A ZDROWIE |
11 | Smak4) | |||
12 | Sód | 200 | mg/l | WODA A ZDROWIE |
13 | Utlenialność z KMnO4 | 5,08)9) | mg/l | |
14 | Zapach 4) | |||
15 | Żelazo | 200 | μg/l |
Lp. | Parametr | Dopuszczalne zakresy wartości | Jednostka |
1 | Tryt | 10010) | Bq/l |
2 | Całkowita dopuszczalna dawka | 0,1010),11) | mSv/rok |
Załącznik nr 4
DODATKOWE WYMAGANIA CHEMICZNE,Lp. | Parametry | Dopuszczalne zakresy wartości1) | Jednostka | Zatrucie ostre i przewlekłe Rakotwórczość Inne dane |
1 | Bromodichlorometan | 0,015 | mg/l | |
2 | Chlor wolny2) | 0,33) | mg/l | WODA A ZDROWIE |
3 | Chloraminy | 0,5 | mg/l | |
4 | Z chloranów i chlorynów4) | 0,7 | mg/l | |
5 | Ozon5) | 0,05 | mg/l | |
6 | Formaldehyd | 0,050 | mg/l | |
7 | Ftalan dibutylu | 0,020 | mg/l | |
8 | Magnez | 30-1256) | mg/l | |
9 | Srebro | 0,010 | mg/l | |
10 | Tetrachlorometan (czterochlorek węgla) | 0,002 | mg/l | |
11 | £ trichlorobenzenów | 0,020 | mg/l | |
12 | 2,4,6-trichlorofenol | 0,200 | mg/l | |
13 | Trichlorometan (chloroform) | 0,030 | mg/l | |
14 | Twardość | 60-5007) | mg/l |
Parametry objęte monitoringiem kontrolnym:
Załącznik nr 6
MINIMALNA CZĘSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK WODY DO BADAŃ
Objętość rozprowadzanej lub produkowanej wody w strefie zaopatrzenia1) 2) [m3/24 h] | Monitoring kontrolny [liczba próbek/rok] | Monitoring przeglądowy [liczba próbek/rok] |
<100 | 3) | 3) |
>100 ≤1000 | 4 | 1 |
> 1000 ≤ 10 000 | 4+ 3 na każde 1000m3/24h i część tej wartości stanowiącej uzupełnienie do całości | 1+1 na każde 3300 m3/24 h i część tej wartości stanowiącej uzupełnienie do całości |
> 10 000 ≤ 100 000 | 3+1 na każde 10 000 m3/24 h i część tej wartości stanowiącej uzupełnienie do całości | |
> 100 000 | 10+1 na każde 25 000 m3/24 h i część tej wartości stanowiącej uzupełnienie do całości |
Liczba Legionella sp. w 100 ml | Ocena skażenia | Postępowanie | Badanie |
<100 | brak/ znikome | System pod kontrolą — nie wymaga podjęcia specjalnych działań. | Po 1 roku lub po 3 latach2) |
>100 | średnie | Jeżeli większość próbek jest pozytywna, należy sieć wodną uznać za skolonizowaną przez pałeczki Legionella, znaleźć przyczynę (dokonać przeglądu technicznego sieci, sprawdzić temperaturę wody) i podjąć działania zmierzające do redukcji liczby bakterii. Dalsze działania (czyszczenie i dezynfekcja) zależą od wyniku następnego badania. | Po 4 tygodniach, jeżeli wynik badania nie ulegnie zmianie, należy przeprowadzić czyszczenie i dezynfekcję, powtórzyć badanie po 1 tygodniu, następnie po 1 roku. |
>1000 | wysokie | Przystąpić do działań interwencyjnych jw., włącznie z czyszczeniem i dezynfekcją systemu — woda nie nadaje się do pryszniców. | Po 1 tygodniu od czyszczenia i dezynfekcji, następnie co 3 miesiące3) |
>10 000 >104 | bardzo wysokie | Natychmiast wyłączyć z eksploatacji urządzenia i instalacje wody ciepłej oraz przeprowadzić zabiegi ich czyszczenia i dezynfekcji. | Po 1 tygodniu od czyszczenia i dezynfekcji, następnie co 3 miesiące3) |
MINIMALNA CZĘSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK WODY WPROWADZANEJ DO JEDNOSTKOWYCH OPAKOWAŃ
Objętość wody produkowanej i dostarczanej do sprzedaży w butelkach i pojemnikach w ciągu doby m3 | Monitoring kontrolny liczba próbek1) | Monitoring przeglądowy liczba próbek1) |
<10 | 1 | 1 |
>10<60 | 12 | 1 |
>60 | 1 na każde 5 m3 i na część tej wartości stanowiącą uzupełnienie do całości | 1 na każde 100 m3 i na część tej wartości, stanowiącą uzupełnienie do całości |
„Lp. | Parametry | Poprawność [% wartości parametrów] 1) | Precyzja [% wartości parametrów] 2) | Granica wykrywalności [% wartości parametrów] 3) | Warunki |
1 | Akryloamid | - | 4) | ||
2 | Amonowy jon | 10 | 10 | 10 | |
3 | Antymon | 25 | 25 | 25 | |
4 | Arsen | 10 | 10 | 10 | |
5 | Azotany | 10 | 10 | 10 | |
6 | Azotyny | 10 | 10 | 10 | |
7 | Barwa | 10 | 10 | 10 | |
8 | Benzen | 25 | 25 | 25 | |
9 | Benzo(a)piren | 25 | 25 | 25 | |
10 | Bor | 10 | 10 | 10 | |
11 | Bromiany | 25 | 25 | 25 | |
12 | Bromodichlorometan | 25 | 25 | 25 | |
13 | Chlor wolny | 10 | 10 | 10 | |
14 | Chloraminy | 10 | 10 | 10 | |
15 | Chlorany | 25 | 25 | 25 | |
16 | Chloryny | 25 | 25 | 25 | |
17 | Chlorki | 10 | 10 | 10 | - |
18 | Chrom | 10 | 10 | 10 | - |
19 | Chlorek winylu | 25 | 25 | 25 | 4) |
20 | Cyjanki | 10 | 10 | 10 | 5) |
21 | 1,2-dichloroetan | 25 | 25 | 10 | |
22 | Epichlorohydryna | 25 | 25 | 25 | 4) |
23 | Fluorki | 10 | 10 | 10 | - |
24 | Formaldehyd | 25 | 25 | 25 | |
25 | Ftalan dibutylu | 25 | 25 | 10 | |
26 | Glin | 10 | 10 | 10 | - |
27 | Kadm | 10 | 10 | 10 | - |
28 | Magnez | 10 | 10 | 10 | |
29 | Mangan | 10 | 10 | 10 | - |
30 | Mętność | 25 | 25 | 25 | |
31 | Miedź | 10 | 10 | 10 | - |
32 | Nikiel | 10 | 10 | 10 | - |
33 | Ołów | 10 | 10 | 10 | - |
34 | Pestycydy | 25 | 25 | 25 | 6) |
35 | Przewodność elektryczna | 10 | 10 | 10 | - |
36 | Rtęć | 20 | 10 | 20 | - |
37 | Selen | 10 | 10 | 10 | - |
38 | Siarczany | 10 | 10 | 10 | - |
39 | Srebro | 10 | 10 | 10 | |
40 | Sód | 10 | 10 | 10 | - |
41 | Z trichlorobenzeny | 25 | 25 | 25 | |
42 | trichloroeten | 25 | 25 | 10 | |
43 | tetrachloroeten | 25 | 25 | 10 | |
44 | ZTHM | 25 | 25 | 10 | |
45 | Tetrach loro metan | 25 | 25 | 25 | |
46 | 2,4,6-trichlorofenol | 25 | 25 | 25 | |
47 | Trichlorometan | 25 | 25 | 25 | |
48 | Twardość | 10 | 10 | 10 | |
49 | Utlenialność | 25 | 25 | 10 | 8) |
50 | WWA | 25 | 25 | 25 | 7) |
51 | Żelazo | 10 | 10 | 10” |
Lp. | Parametr | Zalecane normy lub metody badań 1) |
1 | Ogólna liczba mikroorganizmów w 36°C i w 22°C | PN-EN ISO 6222 |
2 | Bakterie grupy coli, Escherichia coli | PN-EN ISO 9308-1 |
3 | Enterokoki | PN-EN ISO 7899-2 |
4 | Clostridium perfringens (łącznie z przetrwalnikami) | Inkubacja filtru membranowego poprzedzona filtracją membranową. Po przefiltrowaniu próbki wody, filtr umieścić na podłożu m-CP (uwaga 1). Inkubację prowadzić w warunkach beztlenowych w temperaturze 44 ±1 °C przez 21± 3 godz. Po okresie inkubacji policzyć wszystkie żółte matowe kolonie jako domniemane Clostridium perfńngens. Kolonie, które zmieniają barwę z żółtej na różową pod wpływem par wodorotlenku amonu {w czasie 20-30 sekund), uznać za potwierdzone Clostridium perfńngens. Uwaga 1: skład podłoża agarowego m-CP: Podłoże podstawowe Pepton tryptozowy 30 g Ekstrakt drożdżowy 20 g Sacharoza 5 g Chlorowodorek L-cysteiny 1 g Siarczan magnezu (MgS04 x 7H20) 0,1 g Purpura bromokrezolowa 40 mg Agar 15 g Woda 1000 ml Składniki rozpuścić w wodzie, doprowadzić pH do 7,6 i sterylizować w autoklawie w temperaturze 121 °C przez 15 minut. Podłoże ostudzić i dodać: D-cykloserynę 400 mg Siarczan polimyksyny-B 25 mg B-D glukozyd indoksylu (przed dodaniem rozpuszczony w 8 ml sterylnej wody) 60 mg 0,5% roztwór difosforan fenoloftaleiny {sterylizowany metodą filtracji) 20 ml 4,5% roztwór FeCI3. x 6H20 (sterylizowany metodą filtracji) 2 ml |
5 | Pseudomonas aeruginosa | PN-EN ISO 16266 |
6 | Legionella sp. | PN-EN ISO 11731-2 |
woda surowa (przed uzdatnieniem) powierzchniowa
Rozporządzenie
Ministra Środowiska z dnia 27 listopada 2002 r.
w
sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe
wykorzystywane
do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia
ochrona sanitarna wody surowej (przed
uzdatnieniem)
powierzchniowej i podziemnej
Rozporządzenie
Ministra Środowiska z dnia 29 listopada 2002 r.
w
sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód
lub
do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla
środowiska
wodnego
woda w kąpieliskach
Rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 16 października 2002 r.
w
sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda w kąpieliskach
woda w pojemniku
Rozporządzenie
Ministra
Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w
sprawie naturalnych
wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych
Ustawa
z dnia 7 czerwca
2001 r.
o
zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
Ustawa
z dnia 18 lipca
2001 r.
Prawo
wodne
Rozporządzenie
Ministra
Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r.
w
sprawie wymagań dotyczących
jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
Po siedmiu miesiącach kompromitującego braku
regulacji produktu najbardziej
masowego, a przy tym najbardziej niebezpiecznego, jakim jest woda z
kranu,
minister zdrowia w dniu 13. marca 2007r. podpisał rozporządzenie w
sprawie
jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Przepisy
rozporządzenia
dokonują wdrożenia przepisów dyrektywy 98/83/EC z dnia 3 listopada 1998
r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Więcej
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. (poz. 1718)
WYMAGANIA MIKROBIOLOGICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA PRZEZNACZONA DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI
1) Dopuszcza się pojedyncze bakterie wykrywane sporadycznie, nie w kolejnych próbkach; do 5% próbek w ciągu roku. 2) Należy badać w wodzie pochodzącej z ujęć powierzchniowych. |
1) Wartość powinna być uwzględniania przy ocenie agresywności korozyjnej. 2) Wody podziemne niechlorowane - 1,5 mg/l. 3) Wartość zalecana ze względów zdrowotnych. 3') Nie więcej niż 30 mg/l magnezu, jeżeli stężenie siarczanów jest równe lub większe od 250 mg/l. Przy niższej zawartości siarczanów dopuszczalne stężenie magnezu wynosi 125 mg/l. 4) Wartość dopuszczalna, jeżeli nie powoduje zmiany barwy wody spowodowanej jej agresywnością korozyjną. 5) Zakresy wartości stosuje się zgodnie z § 12 rozporządzenia. 6) Dotyczy stężenia niezwiązanego monomeru w polimerze, który przenika do wody. 7) Termin "pestycydy" obejmuje: organiczne insektycydy, organiczne herbicydy, organiczne fungicydy, nematocydy, akarycydy, algicydy, rodentycydy, slimicydy, pochodne produkty, m.in. regulatory wzrostu oraz ich pochodne metabolity, a także produkty ich rozkładu i reakcji. Podana wartość odnosi się do każdego pestycydu. W przypadku aldryny, dieldryny, heptachloru i epoksyheptachloru NDS wynosi 0,03 mg/l. 8) Wartość oznacza sumę stężeń wszystkich pestycydów oznaczonych ilościowo. 9) Wartość oznacza sumę stężeń wyszczególnionch związków: benzeno(b)fluoranten, benzeno(k)fluoranten, benzeno(ghi)perylen, indeno(1,2,3 - c, d) piren. X) W przypadku podania jednej wartości dolna wartość zakresu wynosi zero. Y) Wartość oznaczana w punkcie czerpalnym u konsumenta. Z) Dotyczy wód powierzchniowych. |
1) Zaopatrywana strefa jest geograficznie określonym terenem, do którego woda przeznaczona do spożycia przez ludzi dochodzi z jednego lub więcej źródeł, na którym jakość wody może być traktowana w przybliżeniu jako jednolita. 2) Objętości wody obliczane jako średnie w ciągu roku. Do określenia minimalnej częstotliwości można też stosować liczbę mieszkańców w zaopatrywanej strefie. 3) Ustalenie częstotliwości zależy od właściwego terenowo państwowego inspektora sanitarnego. |
MINIMALNY ZAKRES BADANIA PRÓBEK WODY DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI W MONITORINGU KONTROLNYM I MONITORINGU PRZEGLĄDOWYM
*) O ile woda jest dezynfekowana chlorem. **) Przy stosowaniu glinu jako flokulanta lub o ile na danym terenie występuje jego zwiększona zawartość uwarunkowana środowiskowo. W obu przypadkach zawartość glinu w wodzie powinna być badana w punkcie czerpalnym konsumenta. |
CHARAKTERYSTYKA METOD BADAWCZYCH
1) Dokładność jest to stopień zgodności między średnim wynikiem uzyskanym w szeregu powtórzeń a wartością prawdziwą mierzonej wartości. 2) Precyzja jest to stopień zgodności wyników wielokrotnych analiz tej samej próbki w określonych warunkach. Miarą precyzji jest odchylenie standardowe (SD) lub względne odchylenie standardowe (RSD). 3) Granica wykrywalności określa takie stężenie analitu, jakie można wykryć w badanej próbce daną metodą pomiarową, które odpowiada sygnałowi obliczonemu z wartości ślepej próby plus trzykrotność odchylenia standardowego. Wyznacza się ją również jako średnią po odrzuceniu wyników odbiegających testem Dixona z oznaczeń minimum 10 próbek ślepych. 4) Metoda powinna określać całkowitą ilość cyjanków we wszystkich formach. 5) Utlenianie powinno być prowadzone w ciągu 10 minut przy 100°C w środowisku kwaśnym przy użyciu nadmanganianu. 6) Charakterystyka poprawności metody powinna być stosowana do każdego pestycydu i zależy od rozpatrywanego pestycydu. 7) Charakterystykę poprawności stosuje się do wyszczególnionych substancji na poziomie 25% wartości normatywu. |
WODA
DO PICIA W OCENIE
NIK 2002
"Woda to produkt najbardziej masowy i najmniej
bezpieczny"
Z. Hałat, szmaragdowa książeczka
"WODA DLA CIEBIE",
Warszawa 2000
szmaragdowa
książeczka
badania
naukowe dowodzą bezspornie,
że zanieczyszczona woda
jest
przyczyną nieprawidłowego
rozwoju i zaburzeń czynności ciała,
wywołuje
ciężkie choroby, skraca
życie ludzi, zwierząt i roślin
WODA Z KRANU
![]() zakres ekspertyzy woda przeznaczona do spożycia przez ludzi, w tym do gotowania, przygotowywania pożywienia lub do innych celów w gospodarstwach domowych, woda używana do produkcji żywności, środków farmaceutycznych i kosmetycznych, na potrzeby basenów kąpielowych i pływalni, woda w kąpieliskach, woda w pojemnikach (w tym butelkowana i w pojemnikach 5-galonowych), naturalna woda mineralna, naturalna woda źródlana, woda stołowa - jakość zdrowotna, wymagania sanitarne, parametry organoleptyczne, biologiczne, fizyczne (w tym radiologiczne) i chemiczne; ocena ryzyka zdrowotnego, zarządzanie ryzykiem zdrowotnym, uzdatnianie wód podziemnych i powierzchniowych dla potrzeb komunalnych i przemysłowych, doczyszczanie w gospodarstwach domowych (filtry domowe), warunki sanitarne rozlewni, bezpieczeństwo zdrowotne materiałów do kontaktu z żywnością, komunikowanie ryzyka zdrowotnego, popularyzacja aktualnego stanu wiedzy medycznej na tle obowiązującego prawa i jego realizacji w praktyce, promowanie wody zdrowej i bezpiecznej. STRONA GŁÓWNA
|
INSTYTUT WODY 1997 - 2012 www.halat.pl |
I n f o r m a c j a
Po upływie roku 2000 dokonaliśmy - z oczywistych powodów - zmiany nazwy Instytutu Woda 2000 na Instytut Wody.
Za cel powołanego w 1997 roku Instytutu Woda 2000 uznano ochronę zdrowia ludności Polski przed skutkami użytkowania wody zawierającej substancje toksyczne, a zwłaszcza rakotwórcze. Cztery doroczne ogólnopolskie wielodyscyplinarne konferencje stu specjalistów "WODA ZDROWA I BEZPIECZNA" przeprowadzone w latach 1997-2000 dobitnie wykazały i potrzebę i skuteczność prac na rzecz tak postawionego zadania.
Do działalności Instytutu Woda 2000 odnoszą się, obok bardzo licznych materiałów w prasie, radiu i telewizji, dwie publikacje książkowe. Są to: - turkusowa książeczka "WODA" z 1998r. i szmaragdowa książeczka "WODA DLA CIEBIE" z 2000r.
Dynamiczny wzrost poziomu świadomości społeczeństwa, środowisk opiniotwórczych i władz zaowocował dorobkiem legislacyjnym lat 2000/2001, wzrostem popytu na wody w pojemnikach, nasileniem podaży i wzmożoną ruchliwością rynkową podmiotów gospodarczych sektora wodnego.
Rewolucyjne zmiany nie były wolne od błędów i nadużyć. Korekty wymaga prawo sanitarne, a zwłaszcza jego realizacja w organach inspekcji sanitarnej szczebla powiatowego i wojewódzkiego i - jak wynika z oceny Najwyższej Izby Kontroli z 8. maja 2001r. - także centralnego. Co najmniej publiczne potępienie powinno spotkać oszukańczą reklamę i nieuczciwy lobbing żerujący na słusznej trosce konsumentów o zdrowie własne i bliskich. Niczym nieuzasadnione jest tolerowanie obrotu sfałszowaną wodą w pojemnikach i filtrami wodnymi o niesprawdzonej skuteczności.
Z drugiej strony należy docenić wysiłek sprzedawców wody wodociągowej na rzecz poprawy jej jakości, zarówno organoleptycznej, jak i zdrowotnej. Ma to istotne znaczenie dla chrony zdrowia publicznego, gdyż dla ogromnej większości Polaków optymalną strategią zaopatrzenia domu w wodę jest używanie wody z kranu.
Niestety, woda nadal pozostaje produktem najbardziej masowym i najmniej bezpiecznym. Próba oceny wody z kranu w 20 aglomeracjach miejskich opublikowana przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2002r. zaskakiwała bezradnością jej autorów w dochodzeniu i popularyzacji prawdy o jakości wody wodociągowej. W kraju co kilka miesięcy tysiące ludzi dowiadują się, że płacą za wodę niezdatną do spożycia. Ta wiedza jest ich szansą na uniknięcie zagrożeń zdrowia, wyjątkowo wywołujących łatwe do stwierdzenia choroby przewodu pokarmowego, czy skóry i błon śluzowych, a najczęściej podstępnie prowadzących do ciężkich chorób.
W maju 2005r. - dwanaście miesięcy po przystąpieniu naszego kraju do Unii
Europejskiej - wbrew obowiązującemu prawu polscy konsumenci nadal nie są
informowani na bieżąco o jakości zdrowotnej wody wodociągowej. Towarzyszy temu
bezprawiu pogłębiający się z roku na rok spadek działalności kontrolnej
Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Oficjalne dane statystyki państwowej są
udostępniane w agregatach zbiorczych i zbyt późno, aby mogły mieć jakiekolwiek
znaczenie dla ochrony zdrowia publicznego. Dokumentują jedynie bezczynność i
bezprawie.
Założyciel Instytutu Wody
dr Zbigniew Hałat
"Woda to produkt najbardziej masowy i najmniej bezpieczny"
Z.
Hałat, szmaragdowa książeczka "WODA DLA CIEBIE", Warszawa 2000
szmaragdowa
książeczka
ALFABETYCZNY
SPIS ZAWARTOŚCI
STRON INTERNETOWYCH DOMENY
HALAT.PL
DOTYCZĄCYCH OCHRONY ZDROWIA